tisdag 6 maj 2008

Skärbönor med vitlök, citron, sardeller och chili

Som jag tidigare nämnt får jag då och då märkliga grönsaker i min ekolåda som jag knappt hört talas om, och än mindre vet vad jag ska laga av. En påsa vackra skärbönor fick bli en liten middagstapas, och ju mer jag åt desto mer imponerad blev jag av både skärbönorna och mig själv. Detta måste ni prova!

20 skärbönor
2 vitlöksklyftor
2 torkade chilfrukter utan kärnor
1/2 ledsen gammal paprika ni haft för länge i kylskåpet (kan uteslutas)
1 tomat
1/2 citron
4 sardeller

Skär bönorna i mindre bitar och koka i lättsaltat vatten 1 minut. Hacka vitlök och chili fint. Hacka tomat och paprika. Pressa saften ur citronen. Finhacka sardellerna. Värm en rejäl skvätt olivolja i en stekpanna och häv i vitlök, chili och den eventuella paprikan. Släng i skärbönorna när det fräst en liten stund och fräs nån minut till. Släng i tomat, citron och sardeller och nu ska det inte fräsa mer. Smaka av med salt och svartpeppar.

Inga kommentarer: