lördag 3 maj 2008

Brässerad fänkål

Fänkål är en grönsak jag bland får i min ekolåda som jag spontant tycker verkar varken särdeles god eller särdeles rolig. Lite surfande gav mig dock inspiration till att tillaga den med lite medelhavsinspirerade smaker och jag tror att det blev riktigt bra.



1 liten gul lök
1 stor klyfta vitlök
1 fänkål
1 liten citron
1 dl vin
3 tomater
2 msk örkryddor (själv hade jag frysta provencalska kryddor)
socker, salt, svartpeppar

Hacka lök och vitlök och fräs i olivolja i en kastrull tills den är genomskinlig. I med fänkålen skuren i klyftor. Slå över vinet, saften från citronen och möjligen lite vatten. Låt koka i circus 20 minuter. Släng i tomaterna i klyftor och örterna och smaka av med en nypa socker, lite salt och lite peppar.

Själv tänkte jag servera det hela med stekt lax, kokt potatis och lite turkisk youghurt smaksatt med senap och kapris.

1 kommentar:

mhwc sa...

Jag rekommenderar den finskuren med en emkel vinigrette, eventuellt med lök och tomater.