söndag 29 juni 2008

Vitkålssallad med chili och jordnötter

Eftersom min ekolådeleverantör med allt för uppenbar tydligehet tycker att kål är nyttigt för mig att äta, får jag väl göra dem till viljes. Inspiration har jag snott härifrån.



1/2 huvud vitkål
1 röd paprika
1 liten gul lök
2 vitlöksklyftor
1 lime
2 torkade chilifrukter
1 msk honung
1 msk olivolja
1 msk vitvinsvinäger
1 dl torrostade jordnötter

Strimla vitkålen fint och paprikan lite mindre fint. Finhacka lök och vitlök. Fräs lök och vitlök på låg värme i lite olja tills den blivit genomskinlig. Tillsätt vitkål och paprika och fräs ett par minuter men inte så länge att kålen blir sladdrig. Riv skalet och pressa saften från limen. Finhacka chilifrukterna och blanda med olivolja, limesaft och -skal, honung och vinäger. Häll dressingen över grönsakerna och blanda i grovhackade jordnötter.

Jag serverade med ugnsstekt lax.

Inga kommentarer: