tisdag 1 juli 2008

Fetafyllda färsbiffar med basilikapotatis

I söndags förmiddag pratade jag med min pappa på telefon varvid han meddelade att han ämnade laga lammfärsbiff till middag. Jag blev så sugen på det att jag bestämde mig för att också laga lammfärsbiff till middag. Sagt och gjort gick jag till affären bara för att konstatera att ingen lammfärs gick att uppbringa. Men lammfärsbiffar ska bli om lammfärsbiffar är sagt, även om lammet i detta fall var aningens kolikt.



Fetafyllda färsbiffar
1 shalottenlök
1 vitlöksklyfta
2 msk röd pesto
2 msk creme fraiche (kan uteslutas)
1/2 tsk timjan + oregano
2/3 tsk salt
tabasco
svartpeppar
1 paket fetaost
350 gr lamm- eller nötfärs

Finhacka lök och vitlök. Blanda med pesto, creme fraiche, örter, salt, svartpeppar och några stänk tabasco. Skär fetaosten i små tärningar och rör i. Blanda försiktigt ner köttfärsen. Forma till biffar och stek i en blandning av olja och smör.

Basilikapotatis
färskpotatis till två personer (jag vet inte hur mycket det är i gram)
1/2 kruka basilika
1 dl turkisk yoghurt
1 krm salt

Välj små, fina förskpotatisar, för detta blir bäst om man kan ha dem hela. Skrubba potatisen och koka i lättsaltat vatten. Låt svalna. Hacka basilikan och blanda med yoghurt. Smaka av med salt, godast blir det om det är lite saltare än vad man kankse skulle ha valt.

Detta är den godaste potatisallad jag vet!

Inga kommentarer: