tisdag 15 oktober 2013

Bloggen återuppstår med dunder, brak och kycklingfond

Köpte mig en burk fantastiskt god kycklingbuljong häromdagen. När jag glad i hågen återkom för att inhandla ytterligare en burk, fick jag se prislappen... Något chockad bestämde jag mig för att som god husfru kunna göra min egen buljong. Sagt och gjort.


1 kyckling
1 morot
1 palsternacka
1 bit rotselleri
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 lagerblad
9 svartpepparkorn

Skala grönsakerna, skär dem i mindre bitar och rosta i ugn 225 grader i 10 minuter.

Lägg kycklingen i en stor kastrull och täck med vatten. Koka i två minuter. Häll av kycklingen och spola med kallt vatten. Detta för att buljongen inte ska bli grumlig.

Lägg kycklingen och alla grönsakerna i kastrullen och fyll på med två liter vatten. Låt koka i 45 minuter.
Tag upp kycklingen, låt svalna en stund och ta sedan tillvara på köttet. Lägg tillbaks skrovet i kastrullen och koka i ca 45 minuter till.

Sila av buljongen och låt svalna. Ta bort eventuellt fett och reducera sedan till drygt hälften. 

Mycket jobb för lite ull? Återstår att se...

Inga kommentarer: